Skip Navigation



American Journal of Epidemiology Advance Access published online on November 30, 2005

American Journal of Epidemiology, doi:10.1093/aje/kwj037
This Article
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow All Versions of this Article:
163/3/232    most recent
kwj037v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Folsom, A. R.
Right arrow Articles by Hong, C.-P.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Folsom, A. R.
Right arrow Articles by Hong, C.-P.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

American Journal of Epidemiology Copyright © 2005 by the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health All rights reserved; printed in U.S.A.
Received May 26, 2005
Accepted September 19, 2005

ORIGINAL CONTRIBUTIONS

Magnesium Intake and Reduced Risk of Colon Cancer in a Prospective Study of Women

Aaron R. Folsom 1 * and Ching-Ping Hong 1

1 From the Division of Epidemiology and Community Health, School of Public Health, University of Minnesota, Minneapolis, MN

* To whom correspondence should be addressed.
Aaron R. Folsom, E-mail: folsom{at}epi.umn.edu


   Abstract

A recent prospective study among Swedish women suggested an inverse association of dietary magnesium intake with incidence of colorectal cancer. The authors assessed this association in a cohort of 35,196 Iowa women initially free of cancer and aged 55-69 years in 1986. Intakes of magnesium and other nutrients were assessed by food frequency questionnaire at baseline. Over 17 years of follow-up through 2002, 1,112 women developed colorectal cancer. After adjustment for age, energy, other nutrients, and risk factors for colorectal cancer, the hazard ratios of colorectal cancer across quintiles of magnesium intake were 1.00, 0.96, 0.83, 0.87, and 0.80 (95% confidence interval: 0.62, 1.03; ptrend = 0.06). The association was largely absent for rectal cancer but, for colon cancer, the hazard ratios were 1.00, 1.00, 0.88, 0.85, and 0.77 (95% confidence interval: 0.58, 1.03; ptrend = 0.04). These findings offer further evidence that a diet high in magnesium may reduce the occurrence of colon cancer among women. If replicated by other observational studies, a clinical trial would be needed to determine whether it is magnesium, specifically, and not other aspects of the contributing foods, that may offer benefit.

Keywords: colonic neoplasms; diet; magnesium; prospective studies; rectal neoplasms.
Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
JAMAHome page
L. L. Strate, Y. L. Liu, S. Syngal, W. H. Aldoori, and E. L. Giovannucci
Nut, Corn, and Popcorn Consumption and the Incidence of Diverticular Disease
JAMA, August 27, 2008; 300(8): 907 - 914.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
Q. Dai, M. J Shrubsole, R. M Ness, D. Schlundt, Q. Cai, W. E Smalley, M. Li, Y. Shyr, and W. Zheng
The relation of magnesium and calcium intakes and a genetic polymorphism in the magnesium transporter to colorectal neoplasia risk
Am. J. Clinical Nutrition, September 1, 2007; 86(3): 743 - 751.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
Y. Song, T. Y Li, R. M van Dam, J. E Manson, and F. B Hu
Magnesium intake and plasma concentrations of markers of systemic inflammation and endothelial dysfunction in women
Am. J. Clinical Nutrition, April 1, 2007; 85(4): 1068 - 1074.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Proc. Natl. Acad. Sci. USAHome page
B. N. Ames
Low micronutrient intake may accelerate the degenerative diseases of aging through allocation of scarce micronutrients by triage
PNAS, November 21, 2006; 103(47): 17589 - 17594.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
J. Lin, N. R. Cook, I-M. Lee, J. E. Manson, J. E. Buring, and S. M. Zhang
Total magnesium intake and colorectal cancer incidence in women.
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., October 1, 2006; 15(10): 2006 - 2009.
[Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.