Skip Navigation

This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (36)
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Michaud, D. S.
Right arrow Articles by Fuchs, C. S.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Michaud, D. S.
Right arrow Articles by Fuchs, C. S.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

Am J Epidemiol 2003; 157:1115-1125.
Copyright © 2003 by Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health


ORIGINAL CONTRIBUTIONS

Dietary Meat, Dairy Products, Fat, and Cholesterol and Pancreatic Cancer Risk in a Prospective Study

Dominique S. Michaud1 , Edward Giovannucci2,3,4, Walter C. Willett2,3,4, Graham A. Colditz2,4 and Charles S. Fuchs2,5

1 Nutritional Epidemiology Branch, Division of Cancer Epidemiology and Genetics, National Cancer Institute, Rockville, MD.
2 Channing Laboratory, Department of Medicine, Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA.
3 Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, Boston, MA.
4 Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, Boston, MA.
5 Department of Adult Oncology, Dana-Farber Cancer Institute, Boston, MA.

Case-control studies suggest that meat and cholesterol intakes may be related to elevated risks of pancreatic cancer. Few prospective studies have examined associations between diet and pancreatic cancer, although in one recent study saturated fat consumption was related to higher risk. In a cohort of US women, the authors confirmed 178 pancreatic cancer cases over 18 years of follow-up. A mailed 61-item food frequency questionnaire was self-administered at baseline, and health and lifestyle variables were updated biennially. Analyses were performed using Cox proportional hazards models to adjust for potential confounders. Intakes of total fat, different types of fats, and cholesterol were not associated with pancreatic cancer risk. Similarly, total meat, red meat, and dairy products were not related to risk. Individual food items contributing to intakes of total meat and dairy products, as well as fish and eggs, did not reveal any specific association. Updating dietary exposures by using questionnaires from 1980, 1984, 1986, and 1990 produced similar findings. The authors’ data do not support previous findings that meat or saturated fat intakes are related to pancreatic cancer risk. Future prospective studies should examine the influence of cooking practices as well as other dietary habits on the risk of pancreatic cancer.

cholesterol; dairy products; fats; meat; pancreatic neoplasms

Abbreviations: Abbreviation: ATBC, Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
JNCI J Natl Cancer InstHome page
B. M. Wolpin and M. J. Stampfer
Defining Determinants of Pancreatic Cancer Risk: Are We Making Progress?
J Natl Cancer Inst, July 15, 2009; 101(14): 972 - 973.
[Full Text] [PDF]


Home page
JNCI J Natl Cancer InstHome page
A. C. M. Thiebaut, L. Jiao, D. T. Silverman, A. J. Cross, F. E. Thompson, A. F. Subar, A. R. Hollenbeck, A. Schatzkin, and R. Z. Stolzenberg-Solomon
Dietary Fatty Acids and Pancreatic Cancer in the NIH-AARP Diet and Health Study
J Natl Cancer Inst, July 15, 2009; 101(14): 1001 - 1011.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
R. Z. Stolzenberg-Solomon, A. J. Cross, D. T. Silverman, C. Schairer, F. E. Thompson, V. Kipnis, A. F. Subar, A. Hollenbeck, A. Schatzkin, and R. Sinha
Meat and Meat-Mutagen Intake and Pancreatic Cancer Risk in the NIH-AARP Cohort
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., December 1, 2007; 16(12): 2664 - 2675.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Epidemiol. Community HealthHome page
E. Morales, M. Porta, J. Vioque, T. Lopez, M. A Mendez, J. Pumarega, N. Malats, M. Crous-Bou, J. Ngo, J. Rifa, et al.
Food and nutrient intakes and K-ras mutations in exocrine pancreatic cancer
J Epidemiol Community Health, July 1, 2007; 61(7): 641 - 649.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JAMAHome page
C. H. MacLean, S. J. Newberry, W. A. Mojica, P. Khanna, A. M. Issa, M. J. Suttorp, Y.-W. Lim, S. B. Traina, L. Hilton, R. Garland, et al.
Effects of Omega-3 Fatty Acids on Cancer Risk: A Systematic Review
JAMA, January 25, 2006; 295(4): 403 - 415.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JNCI J Natl Cancer InstHome page
U. Nothlings, L. R. Wilkens, S. P. Murphy, J. H. Hankin, B. E. Henderson, and L. N. Kolonel
Meat and Fat Intake as Risk Factors for Pancreatic Cancer: The Multiethnic Cohort Study
J Natl Cancer Inst, October 5, 2005; 97(19): 1458 - 1465.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
K. E. Anderson, F. F. Kadlubar, M. Kulldorff, L. Harnack, M. Gross, N. P. Lang, C. Barber, N. Rothman, and R. Sinha
Dietary Intake of Heterocyclic Amines and Benzo(a)Pyrene: Associations with Pancreatic Cancer
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., September 1, 2005; 14(9): 2261 - 2265.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
JNCI J Natl Cancer InstHome page
D. S. Michaud, H. G. Skinner, K. Wu, F. Hu, E. Giovannucci, W. C. Willett, G. A. Colditz, and C. S. Fuchs
Dietary Patterns and Pancreatic Cancer Risk in Men and Women
J Natl Cancer Inst, April 6, 2005; 97(7): 518 - 524.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
A. Nkondjock, P. Ghadirian, K. C. Johnson, D. Krewski, and the Canadian Cancer Registries Epidemiology Resear
Dietary Intake of Lycopene Is Associated with Reduced Pancreatic Cancer Risk
J. Nutr., March 1, 2005; 135(3): 592 - 597.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.