Skip Navigation


American Journal of Epidemiology Advance Access originally published online on September 6, 2007
American Journal of Epidemiology 2007 166(10):1116-1125; doi:10.1093/aje/kwm197
This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow All Versions of this Article:
166/10/1116    most recent
kwm197v1
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (15)
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Geelen, A.
Right arrow Articles by Kampman, E.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Geelen, A.
Right arrow Articles by Kampman, E.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

American Journal of Epidemiology © The Author 2007. Published by the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health. All rights reserved. For permissions, please e-mail: journals.permissions@oxfordjournals.org.

Fish Consumption, n-3 Fatty Acids, and Colorectal Cancer: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies

Anouk Geelen1, Jannigje M. Schouten1, Claudia Kamphuis1, Bianca E. Stam1, Jan Burema1, Jacoba M. S. Renkema2, Evert-Jan Bakker3, Pieter van't Veer1 and Ellen Kampman1

1 Division of Human Nutrition, Wageningen University, Wageningen, The Netherlands
2 Wageningen UR Library, Wageningen University and Research Centre, Wageningen, The Netherlands
3 Mathematical and Statistical Methods Group, Wageningen University, Wageningen, The Netherlands

Correspondence to Dr. Anouk Geelen, Division of Human Nutrition, Wageningen University, P.O. Box 8129, 6700 EV Wageningen, the Netherlands (e-mail: anouk.geelen{at}wur.nl).

Received for publication January 30, 2007. Accepted for publication June 1, 2007.

Animal studies show favorable effects of n-3 fatty acids on inflammation and cancer, but results from epidemiologic studies appear to be inconsistent. The authors conducted meta-analyses of prospective cohort studies that evaluated the association between fish consumption or n-3 fatty acids and colorectal cancer incidence or mortality. Random-effects models were used, and heterogeneity between study results was explored through stratified analyses. The pooled relative risks for the highest compared with the lowest fish consumption category were 0.88 (95% confidence interval: 0.78, 1.00) for colorectal cancer incidence (14 studies) and 1.02 (95% confidence interval: 0.90, 1.16) for colorectal cancer mortality (four studies). The pooled relative risks for colorectal cancer incidence were 0.96 (95% confidence interval: 0.92, 1.00) for each extra occurrence of fish consumption per week (seven studies) and 0.97 (95% confidence interval: 0.92, 1.03) for each extra 100 g of fish consumed per week (four studies). Stratified analysis showed that the pooled relative risk for colorectal cancer incidence was more pronounced for women and in studies with a large exposure contrast. In cohort studies, fish consumption was shown to slightly reduce colorectal cancer risk. Existing evidence that n-3 fatty acids inhibit colorectal carcinogenesis is in line with these results, but few data are available addressing this association.

cohort studies; colorectal neoplasms; fatty acids, omega-3; fishes; meta-analysis


Abbreviations: CI, confidence interval


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
H. J. Murff, X.-O. Shu, H. Li, Q. Dai, A. Kallianpur, G. Yang, H. Cai, W. Wen, Y.-T. Gao, and W. Zheng
A Prospective Study of Dietary Polyunsaturated Fatty Acids and Colorectal Cancer Risk in Chinese Women
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., August 1, 2009; 18(8): 2283 - 2291.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
G. K Pot, G. Majsak-Newman, A. Geelen, L. J Harvey, F. M Nagengast, B. J. Witteman, P. C van de Meeberg, R. Timmer, A. Tan, P. J Wahab, et al.
Fish consumption and markers of colorectal cancer risk: a multicenter randomized controlled trial
Am. J. Clinical Nutrition, August 1, 2009; 90(2): 354 - 361.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
W. S. Harris, D. Mozaffarian, M. Lefevre, C. D. Toner, J. Colombo, S. C. Cunnane, J. M. Holden, D. M. Klurfeld, M. C. Morris, and J. Whelan
Towards Establishing Dietary Reference Intakes for Eicosapentaenoic and Docosahexaenoic Acids
J. Nutr., April 1, 2009; 139(4): 804S - 819S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
C. R. Daniel, M. L. McCullough, R. C. Patel, E. J. Jacobs, W. D. Flanders, M. J. Thun, and E. E. Calle
Dietary Intake of {omega}-6 and {omega}-3 Fatty Acids and Risk of Colorectal Cancer in a Prospective Cohort of U.S. Men and Women
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., February 1, 2009; 18(2): 516 - 525.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Postgrad. Med. J.Home page
B M Yashodhara, S Umakanth, J M Pappachan, S K Bhat, R Kamath, and B H Choo
Omega-3 fatty acids: a comprehensive review of their role in health and disease
Postgrad. Med. J., February 1, 2009; 85(1000): 84 - 90.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev.Home page
M. N. Hall, J. E. Chavarro, I-M. Lee, W. C. Willett, and J. Ma
A 22-year Prospective Study of Fish, n-3 Fatty Acid Intake, and Colorectal Cancer Risk in Men
Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev., May 1, 2008; 17(5): 1136 - 1143.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.