Skip Navigation

American Journal of Epidemiology 2005 161(1):15-26; doi:10.1093/aje/kwh338
This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Supplementary Data
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (28)
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Martin, R. M.
Right arrow Articles by Davey Smith, G.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Martin, R. M.
Right arrow Articles by Davey Smith, G.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

Copyright © 2005 by the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

META-ANALYSIS

Breastfeeding in Infancy and Blood Pressure in Later Life: Systematic Review and Meta-Analysis

Richard M. Martin , David Gunnell and George Davey Smith

From the Department of Social Medicine, University of Bristol, Bristol, United Kingdom.

The influence of breastfeeding on blood pressure in later life is uncertain. The authors conducted a systematic review of published studies from which estimates of a mean difference (standard error) in blood pressure between breastfed and bottle-fed subjects could be derived. They searched MEDLINE and Excerpta Medica (EMBASE) bibliographic databases, which was supplemented by manual searches of reference lists. Fifteen studies (17 observations) including 17,503 subjects were summarized. Systolic blood pressure was lower in breastfed compared with bottle-fed infants (pooled difference: –1.4 mmHg, 95% confidence interval (CI): –2.2, –0.6), but evidence of heterogeneity between study estimates was evident ({chi}216 = 42.0, p < 0.001). A lesser effect of breastfeeding on systolic blood pressure was observed in larger (n ≥ 1,000) studies (–0.6 mmHg, 95% CI: –1.2, 0.02) compared with smaller (n < 1,000) studies (–2.3 mmHg, 95% CI: –3.7, –0.9) (p for difference in pooled estimates = 0.02). A small reduction in diastolic blood pressure was associated with breastfeeding (pooled difference: –0.5 mmHg, 95% CI: –0.9, –0.04), which was independent of study size. If causal, the small reduction in blood pressure associated with breastfeeding could confer important benefits on cardiovascular health at a population level. Understanding the mechanism underlying this association may provide insights into pathways linking early life exposures with health in adulthood.

blood pressure; bottle feeding; breast feeding; cardiovascular system; hypertension; infant nutrition; milk, human; review literature


Abbreviations: CI, confidence interval.


Correspondence to Dr. Richard M. Martin, Department of Social Medicine, University of Bristol, Canynge Hall, Whiteladies Road, Bristol, United Kingdom, BS8 2PR (e-mail: richard.martin{at}bristol.ac.uk).


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
ANN INTERN MEDHome page
M. Chung, G. Raman, T. Trikalinos, J. Lau, and S. Ip
Interventions in Primary Care to Promote Breastfeeding: An Evidence Review for the U.S. Preventive Services Task Force
Ann Intern Med, October 21, 2008; 149(8): 565 - 582.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
M. S Kramer, L. Matush, I. Vanilovich, R. W Platt, N. Bogdanovich, Z. Sevkovskaya, I. Dzikovich, G. Shishko, J.-P. Collet, R. M Martin, et al.
Effects of prolonged and exclusive breastfeeding on child height, weight, adiposity, and blood pressure at age 6.5 y: evidence from a large randomized trial
Am. J. Clinical Nutrition, December 1, 2007; 86(6): 1717 - 1721.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Epidemiol RevHome page
R. Kelishadi
Childhood Overweight, Obesity, and the Metabolic Syndrome in Developing Countries
Epidemiol. Rev., May 3, 2007; (2007) mxm003v1.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
PediatricsHome page
A. R. Rudnicka, C. G. Owen, and D. P. Strachan
The Effect of Breastfeeding on Cardiorespiratory Risk Factors in Adult Life
Pediatrics, May 1, 2007; 119(5): e1107 - e1115.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
J. Nutr.Home page
L. Schack-Nielsen and K. F. Michaelsen
Advances in Our Understanding of the Biology of Human Milk and Its Effects on the Offspring
J. Nutr., February 1, 2007; 137(2): 503S - 510S.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Arch. Dis. Child. Fetal Neonatal Ed.Home page
O Flidel-Rimon and E S Shinwell
Breast feeding twins and high multiples.
Arch. Dis. Child. Fetal Neonatal Ed., September 1, 2006; 91(5): F377 - F380.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
PediatricsHome page
American Heart Association, S. S. Gidding, B. A. Dennison, L. L. Birch, S. R. Daniels, M. W. Gilman, A. H. Lichtenstein, K. T. Rattay, J. Steinberger, N. Stettler, et al.
Dietary Recommendations for Children and Adolescents: A Guide for Practitioners
Pediatrics, February 1, 2006; 117(2): 544 - 559.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
CirculationHome page
Endorsed by the American Academy of Pediatrics, S. S. Gidding, B. A. Dennison, L. L. Birch, S. R. Daniels, M. W. Gilman, A. H. Lichtenstein, K. T. Rattay, J. Steinberger, N. Stettler, et al.
Dietary Recommendations for Children and Adolescents: A Guide for Practitioners: Consensus Statement From the American Heart Association
Circulation, September 27, 2005; 112(13): 2061 - 2075.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
The Journal of the Royal Society for the Promotion of HealthHome page
A. Macdonald
Is breast best? Is early solid feeding harmful?
Perspectives in Public Health, September 1, 2005; 125(5): 205 - 206.
[PDF]



Disclaimer: Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.