Skip Navigation

American Journal of Epidemiology 2004 160(8):774-783; doi:10.1093/aje/kwh282
This Article
Right arrow Full Text Freely available
Right arrow FREE Full Text (PDF) Freely available
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Add to My Personal Archive
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Search for citing articles in:
ISI Web of Science (25)
Right arrowRequest Permissions
Right arrow Disclaimer
Google Scholar
Right arrow Articles by Oken, E.
Right arrow Articles by Gillman, M. W.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Oken, E.
Right arrow Articles by Gillman, M. W.
Social Bookmarking
 Add to CiteULike   Add to Connotea   Add to Del.icio.us  
What's this?

Copyright © 2004 by the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

ORIGINAL CONTRIBUTIONS

Associations of Seafood and Elongated n-3 Fatty Acid Intake with Fetal Growth and Length of Gestation: Results from a US Pregnancy Cohort

Emily Oken1 , Ken P. Kleinman1, Sjurdur F. Olsen2, Janet W. Rich-Edwards1,3 and Matthew W. Gillman1,4

1 Department of Ambulatory Care and Prevention, Harvard Medical School and Harvard Pilgrim Health Care, Boston, MA.
2 Maternal Nutrition Group, Danish Epidemiology Science Center, Statens Serum Institut, Copenhagen, Denmark.
3 Department of Maternal and Child Health, Harvard School of Public Health, Boston, MA.
4 Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, Boston, MA.

Previous studies, mainly among populations with high consumption of seafood, have suggested that increased marine n-3 polyunsaturated fatty acid (PUFA) intake during pregnancy promotes longer gestation and higher birth weight. Few studies have isolated the contribution of fetal growth to birth weight. Using data from 2,109 pregnant women in Massachusetts enrolled in Project Viva from 1999 to 2002, the authors examined associations of marine n-3 PUFA and seafood intake with birth weight and birth-weight-for-gestational-age z value (fetal growth) using linear regression; length of gestation using median regression; and low birth weight, preterm delivery, and being small for gestational age using logistic regression. After adjustment for maternal and child factors, birth weight was 94 (95% confidence interval: 23, 166) g lower and fetal growth z value 0.19 (95% confidence interval: 0.08, 0.31) units lower in the highest compared with the lowest quartile of first-trimester n-3 PUFA intake. Results for the second and third trimesters were similar, and findings for seafood paralleled those for n-3 PUFA. Elongated n-3 PUFA intake and seafood intake were not associated with length of gestation or risk of preterm birth. Results from this US cohort support the conclusion that seafood intake during pregnancy is associated with reduced fetal growth.

birth weight; fatty acids, omega-3; fetal growth retardation; gestational age; prenatal nutrition; seafood

Abbreviations: Abbreviations: CI: confidence interval; DHA, docosahexaenoic acid; EPA, eicosapentaenoic acid; PUFA, polyunsaturated fatty acids; SFFQ, semiquantitative food frequency questionnaire.


Add to CiteULike CiteULike   Add to Connotea Connotea   Add to Del.icio.us Del.icio.us    What's this?


This article has been cited by other articles:


Home page
Am J EpidemiolHome page
E. Oken, J. S. Radesky, R. O. Wright, D. C. Bellinger, C. J. Amarasiriwardena, K. P. Kleinman, H. Hu, and M. W. Gillman
Maternal Fish Intake during Pregnancy, Blood Mercury Levels, and Child Cognition at Age 3 Years in a US Cohort
Am. J. Epidemiol., May 15, 2008; 167(10): 1171 - 1181.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
M. van Eijsden, G. Hornstra, M. F van der Wal, T. G. Vrijkotte, and G. J Bonsel
Maternal n-3, n-6, and trans fatty acid profile early in pregnancy and term birth weight: a prospective cohort study
Am. J. Clinical Nutrition, April 1, 2008; 87(4): 887 - 895.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Biol. Reprod.Home page
E. D Fountain, J. Mao, J. J Whyte, K. E Mueller, M. R Ellersieck, M. J Will, R. M. Roberts, R. MacDonald, and C. S Rosenfeld
Effects of Diets Enriched in Omega-3 and Omega-6 Polyunsaturated Fatty Acids on Offspring Sex-Ratio and Maternal Behavior in Mice
Biol Reprod, February 1, 2008; 78(2): 211 - 217.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am J EpidemiolHome page
E. P. Gunderson, S. L. Rifas-Shiman, E. Oken, J. W. Rich-Edwards, K. P. Kleinman, E. M. Taveras, and M. W. Gillman
Association of Fewer Hours of Sleep at 6 Months Postpartum with Substantial Weight Retention at 1 Year Postpartum
Am. J. Epidemiol., January 15, 2008; 167(2): 178 - 187.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am J EpidemiolHome page
Th. I. Halldorsson, H. Meltzer, I Thorsdottir, V Knudsen, and S. Olsen
Is High Consumption of Fatty Fish during Pregnancy a Risk Factor for Fetal Growth Retardation? A Study of 44,824 Danish Pregnant Women
Am. J. Epidemiol., September 15, 2007; 166(6): 687 - 696.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Biol. Reprod.Home page
D. C. Wathes, D. R. E. Abayasekara, and R. J. Aitken
Polyunsaturated Fatty Acids in Male and Female Reproduction
Biol Reprod, August 1, 2007; 77(2): 190 - 201.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Obstet GynecolHome page
E. Oken, Y. Ning, S. L. Rifas-Shiman, J. S. Radesky, J. W. Rich-Edwards, and M. W. Gillman
Associations of physical activity and inactivity before and during pregnancy with glucose tolerance.
Obstet. Gynecol., November 1, 2006; 108(5): 1200 - 1207.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
A. A Litonjua, S. L Rifas-Shiman, N. P Ly, K. G Tantisira, J. W Rich-Edwards, C. A Camargo Jr, S. T Weiss, M. W Gillman, and D. R Gold
Maternal antioxidant intake in pregnancy and wheezing illnesses in children at 2 y of age.
Am. J. Clinical Nutrition, October 1, 2006; 84(4): 903 - 911.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
Am. J. Clin. Nutr.Home page
H. Szajewska, A. Horvath, and B. Koletzko
Effect of n-3 long-chain polyunsaturated fatty acid supplementation of women with low-risk pregnancies on pregnancy outcomes and growth measures at birth: a meta-analysis of randomized controlled trials
Am. J. Clinical Nutrition, June 1, 2006; 83(6): 1337 - 1344.
[Abstract] [Full Text] [PDF]



Disclaimer:
Please note that abstracts for content published before 1996 were created through digital scanning and may therefore not exactly replicate the text of the original print issues. All efforts have been made to ensure accuracy, but the Publisher will not be held responsible for any remaining inaccuracies. If you require any further clarification, please contact our Customer Services Department.